torsdag 24 oktober 2013

Blåsiger dag idag

"Det är det en blåsiger dag idag", så sa Nalle Puh på ett gammalt kassetband som gick varmt när barnen var små, och det stämmer bra idag...
Tills för några år sen bodde jag och HerrPersson i diverse fantastiska urgamla hus. Vilket betydde att när det blåste ute så blåste det även inne...nu sedan några år bor vi i ett nybyggt hus, och vet ni, det är vindstilla inne trots att man ser krukan med ljung fara förbi fönstret i en vindby...fantastiskt :)
 Det är blåsigt men inte speciellt kallt...än. Igår när jag på kvällskvisten for hem från Örebro efter att ha träffat lite kollegor (var trevligt, är ju sjukskriven så det var en stund sen vi sågs) så visade biltermometern på 15 grader varmt! Ute alltså...helt skruvat. Detta till trots så fattar jag ju att en vacker dag så kommer kylan...så dags att förbereda sig. Hittade ett mönster på mössa på den fenomenala bloggen Kungen och Majkis var bara tvungen att prova lite... Klart bra och lätt mönster, bara att köra på liksom. Jag gjorde min mössa med en lite för stor virknål så den blev lite luftig liksom. Skulle kunna säga att det var planen men egentligen så tog jag den virknål som fanns tillhands och körde ;) Ska göra en "tätare" variant också...sen.
 Att det blev en grå rand på mössan har ungefär samma ursprung...jag körde ner handen i garnpåsen när det första vita nystanet var slut och upp kom ett grått...varför inte tänkte jag. upptäckte sen att jag för några år sen virkade och stickade en halstub i samma vita och grå garn...skulle kunna säga att det var genomtänkt att de skulle passa ihop...men då skulle jag ljuga ;) Men det var ju kul att de gjorde det! Så nu är jag väl lite rustad för vinterkylan som snart är här...eller
"Vad vore jag utan dina andetag"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar