torsdag 2 april 2020

En räv blev född...

I år klarade man ju sig från 1:a aprilskämt hur lätt som helst...hela tillvaron med virus tar ju liksom udden av skämtandet. När man jobbat på skola och förskola som jag gjort förr i tiden har man ju varit utsatt för en hel del aprilskämt. Alla har väl inte varit i toppklass direkt. Utan typ: -"Jag har ätit gröt till frukost!" -"Jaha" -"April, april!" :D Det är ju inte utan att man saknar det.


 Under förra året, långt innan man kunde fatta att ett virus kunde ställa till vardagen så mycket att till och med aprilskämten försvinner, så fick jag ett önskemål om en virkad räv. Så jag skapade ett rävmönster som även blev grund till gris- och elefantmönster. Blev riktigt bra, gillar dessa figurer mycket. Så här har ni räven Lalle, grisen Tilla och elefanten Raffe.


Räven såg ut att längta efter en hippieväst så det är klart att både den och elefanten utrustades med det.
När jag skapar mönster så virkar jag på och skriver upp allt eftersom, blir helt omöjligt för någon annan att förstå dock. Så för att sälja eller skänka bort ett mönster går det åt mycket tid i renskrivning...kanske var därför det var länge sen jag skrev rent ett mönster. Så tyvärr finns inte detta mönster att dela...än.
Det känns iallafall lite som att måla när man virkar något nytt, fast man formar med en virknål istället för en pensel.


Liten trio i grisdamer <3


I julas till julmarknad så utrustades såklart några Tilla-grisar med julklädsel.
Som det snöade här framåt kvällen så hade man kunnat få lite julkänslor igen...eller nä, även jag vill hellre ha vår nu faktiskt. 
I morgon drar vi till stugan för att sova en natt där...då är det vår! Och lugn, vår stuga ligger nära (bara 40 min bort) och isolerat och vi handlar i vår vanliga affär på hemmaplan innan vi åker.

Ha det gott och ifred från virus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar